Tannbehandlinger

Effektiv behandling med moderne metoder

Behandlinger Bestill time

Gingivitt og periodontitt

Gingivitt og periodontitt er tilstander som rammer relativt mange av oss. På folkemunne omtaler vi ofte disse tilstandene som tannkjøttsykdommer, og felles for disse er at de rammer tennenes festeapparat.

Tannkjøttsykdommer gir lite plager i starten, og skyldes ofte dårlig tannhygiene. Det kan også skyldes genetikk eller et dårlig tilpasset immunforsvar i munnen. Det er også flere faktorer som kan spille inn, for eksempel røyking.

Tilstanden deles inn i to grupper: gingivitt og periodontitt. Gingivitt er en mildere form for tannkjøttsykdom som kan gå tilbake med god tannhygiene og rens. Periodontitt innebærer at betennelsen går dypere ned i vevet, noe som kan medøre beintap rundt tennene. Dette kan gi smerter, ubehag og tyggevansker, og i alvorlige tilfeller føre til at tennene blir løse.

Det er veldig viktig med jevnlig oppfølging hos tannpleier for og få grundig opplæring i hygiene, samt få kontroll på tannkjøttsykdommen.

Dette kan vår tannpleier Elisabeth hjelpe deg med!

Karies

Karies (hull i tennene) er en av verdens vanligste sykdommer, og skyldes en unormalt stor kolonisering av bakterier på tannoverflaten.

Bakteriene lever av ulike sukkertyper, og lager syrer som oppløser tannoverflaten. Avhengig av skadene kan dette behandles på ulike måter. En konsultasjon hos tannlegen vil avgjøre om hullet er så lite at bedring av tannhygiene, som tannpussing, tanntråd og fluor, kan være tilstrekkelig, eller om man må borre i tannen for å reparere skadene.

Karies kan i begynnelsen være helt uten symptomer, men vil etter hvert gi smerter, ising og annet ubehag. Det anbefales derfor å gå til årlig kontroll hos tannlege så man får behandlet tilstanden før den begynner å gi plager.

Rotfylling

Alle naturlige tenner har nerver på innsiden. Om disse blir skadet eller dør vil man kunne oppleve akutt tannpine, smerter og ubehag ved f.eks. varme eller kalde måltider, eller ved tygging.

Årsaker til dette kan være karies, traumer, syreskader, pusseskader eller annet.

Dersom man ikke oppsøker tannlege kan plagene øke og bli svært smertefulle. Klinisk undersøkelse hos tannlege og røntgenbilder, vil avgjøre om tannen må rotfylles.

Ved dette inngrepet vil tannen åpnes og den skadde nerven fjernes. Oftest må man gå med en bakteriedrepende løsning i tannen i en periode, før kanalene lukkes med en spesialtilpasset tannfylling.

Krone og bro

Noen ganger klarer ikke en plastfylling å tilfredsstille kravene til holdbarhet og estetikk, eller at en fylling rett og slett ikke er mulig og få til. Protetisk behandling med krone eller bro vil da ofte være den beste behandlingen.

En krone er en erstatning som dekker hele den defekte tannen. En bro erstatter en eller flere manglende tenner, og den festes oftest på tenner på hver side av tannluken.

Kroner og broer lages individuelt til hver pasient. Aktuelle tenner slipes til, før vi tar digitalt avtrykk. Tanntekniker lager så kronen eller broen i et slitesterkt materiale, som ser ut som naturlige tenner.

Vi har sertifisert tanntekniker tilknyttet klinikken, som gir arbeid av høy kvalitet og rask behandling når det trengs. Dette er et unikt samarbeid som sikrer best mulig resultat for pasienten.

Tannimplantat

Dersom du mangler en tann, eller flere, av ulike årsaker, kan et implantat erstatte denne.

Et implantat er en titanskrue som festes i beinet som erstatning for en tannrot – skruen gror fast i beinet. På toppen av denne fester man så en tannkrone.
Man kan også ha flere implantater, for så og feste en bro eller en protese på toppen (dekkprotese).

Implantater er en god og vevsbesparende behandling. Forskjellen fra krone og bro, er at man ikke skader en allerede tilstedeværende tann, eller nabotenner rundt en tannluke ved beslipning.

Vi vurderer beinnivå klinisk og røntgenologisk, samtidig som vi vurderer andre viktige kliniske forhold, før vi går i gang med implantatbehandling.

I noen tilfeller vil man ha rettigheter fra HELFO for implantatbehandling. Dette må dokumenteres, og implantatet må settes av oralkirurg. For og imøtekomme disse pasientene, samarbeider vi med oralkirurg Hans Thomas Brox, som kommer til oss og setter implantater med refusjon.

Implantatbehandling er en veldig god og varig behandling.

Proteser

Dersom man mangler flere, eller alle tennene, kan man erstatte disse med en protese. En protese er en relativt rimelig behandling som erstatter mange tenner, og den kan fremstilles relativt raskt.
Protesen sitter ikke fast og må tas av for rengjøring av både proteser og eventuelt gjenværende tenner.

Vi har helproteser og delproteser, og vi kan fremstille begge deler her hos oss.
Helproteser lager vi i de tilfellene der alle tennene mangler.
Delproteser lager vi dersom du har få tenner igjen, eller dersom du har flere åpne tannluker, hvor bro ikke er aktuell behandling.
Dekkprotese er en helprotese i underkjeven som er forankret på to implantater.

Fra 2014 ble det innvilget statlig støtte gjennom HELFO, av implantatforankret dekkprotese i underkjeven. Dette ble innvilget på grunn av at helproteser i underkjeven kan være vanskelig å holde stabil ved manglende bennivå.
Konsultasjon hos oss vil avgjøre om pasienten tilfredsstiller krav for behandling og refusjon.

All behandling i forbindelse med proteser, kan gjøres på klinikken her hos oss - av oralkirurg og tannleger her.

Kirurgi

Vi utfører flere typer kirurgiske inngrep, som:

Kirurgi

• Kirurgisk fjerning av visdomstenner eller dyptliggende røtter

• Rotkirurgi av tenner

• Kirurgisk korrigering av tannkjøtt

• Biopsier og prøvetaking i munnen

• Implantatkirurgi

• Kirurgi ved periodontitt

Vi samarbeider med oralkirurg Hans Thomas Brox. Han kommer til klinikken vår her i Narvik med jevne mellomrom.

Han utfører kirurgiske inngrep med HELFO-refusjon, og bidrar inn mot kasus som krever oralkirurgisk tilnærming.

Bittskinne

Dersom du gnisser eller presser tenner på natten, kan man få syptomer fra muskler, hode og tenner. Det kan være ømhet i tyggemuskler, hodepine og også tannslittasje.

En bittskinne er en spesialtilpasset, avtakbar tannplate i plast som sitter utenpå tennene. Denne skinnen gir avlastning til muskler, kjeveledd og tenner.
Bittskinnen brukes oftest om natten, og lages som regel til overkjeven

Vi lager individuelt tilpassete bittskinner her på klinikken.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du er plaget av overnevnte symptomer, og tror at en bittskinne kan hjelpe. Vi utfører en grundig undersøkelse og kommer med velmente råd i forhold til dette.

Tannbleking

Tannbleking innebærer en dypere rengjøring av tennene, hvor man kjemisk renser det ytterste laget på tennene med et blekemiddel.
Dette gjøres med en spesialtilpasset blekeskinne, som lages ved hjelp av avtrykk av dine tenner. Skinnen blir personlig og kan brukes flere ganger.

I Norge er det kun tannhelsepersonell har lov til å distribuere blekemidler med ønskelig effekt.

Den tryggeste og mest effektive behandlingen er den som skjer i samråd med tannlege. Om man bleker tennene uten å være i kontakt med tannlege, har man ingen garanti for at virkestoffene ikke er farlige, gir skade på tannkjøttet, ising i tennene eller en sjenerende tannfarge.

Hvis du tar kontakt med oss, kan vi sammen vurdere om tannbleking er aktuelt for deg og dine tenner, og hvilke resultater man kan forvente.

I disse tilfellene vil tannbleking være en trygg behandling.

Bestill tannlegetime